کارهای نیمه تمام و نابودی تمرکز!
کارهای نیمه تمام و نابودی تمرکز!
یکی از مهم ترین عوامل عدم تمرکز ، فکر انواع و اقسام کارهای نیمه تمام است که در لحظه ی تمرکز به ذهن ما خطور کرده و آن را آشفته می کند.
کارهای نیمه تمام
کارهای نیمه تمام افکار، ایده ها، اهداف و کلی چیز های مختلف هستند که در ذهن ما وجود دارند. کارهای نیمهتمام باید مدیریت شده و فقط چیز های ضروری در ذهن مان باقی بماند.
۱- ما نکات و جزئیات مربوط به یک کار ناتمام را با دقت زیادی به یاد میسپاریم و آنها را با همان دقت به یاد میآوریم. اگر کاری را نیمهکاره رها کرده باشیم، تمام توجه ما معطوف به آن خواهد ماند و به همین دلیل، ذهن ما تمام تمرکزش را روی آن موضوع خواهد گذاشت.
۲- اگر یک کار ناتمام داشته باشیم، احساس بدی داریم و میخواهیم هرچه سریعتر آن را تمام کنیم. تمام کردن کارها باعث میشود حس پیشرفت داشته باشیم و احساس رضایت از خود در ما به وجود آید. ما از ناتمام گذاشتن کارها متنفریم و دلمان نمیخواهد چیز ناتمامی از زیر دستمان در برود.
این دو از آثار تحقیقات زیگارنیک است!
راه حل چیست؟
برای مدیریت کارهای نیمهتمام باید تمام کارهای نیمه تمام و افکاری که در ذهن تان هست را روی کاغذ بنویسید، تمام ایدهها، کارها ،اهداف ،آرزوها، لیست خرید و سفارشات تماس، پیگیری کارها و هر چیزی که در ذهن شماست.
این کار چند دقیقه تا چند ساعت زمان میبرد و این کاغذ همواره باید در جلوی دست یا چشم شما باشد و هر لحظه چیزی به ذهن شما آمد به آن اضافه کنید.
بعد از اتمام یادداشت باید تمام کارها را به چند روش مختلف دسته بندی و تفکیک کنیم، در ادامه انواع دسته بندی و اقدامات لازم برای اتمام کارهای نیمه تمام هر دسته را بیان خواهم کرد:
دسته ی اول: کارهایی که باید حذف شوند
کارهایی که انجام دادن آنها هیچ تاثیر مثبتی در زندگی شما ندارند در این دسته قرار می گیرند، مانند سفر به مثلث برمودا! این کار برای هیچ کس به جز کسی که در حیطه جهانگردی فعالیت می کند تقریباً سودی نداشته و البته اولویتی برای انجام آن نیست، ممکن است تنها سود این کار این باشد که حال شما را بهتر کند که البته به نظر می رسد کارهای مهم تر و پر فایده تری برای بهتر کردن حال شما وجود داشته باشد که سریع تر شما را به این نتیجه برساند.
پس کارهای از این سبک را با بررسی دقیق حذف می کنیم و فکر آنها نیز هرگز نباید به ذهن ما برگردد.
دسته ی دوم: کارهایی که سریع انجام میشوند
این کارها به گونه ای هستند که ظرف مدت چند ساعت می توانیم همه ی آنها را انجام دهیم، این کارها تقریباً از کارهای هستند که مدام به خودمان یادآوری می کنیم که یادمان نرود فلان کار را انجام دهیم و توجه ما را کلاً جذب خودشان کرده اند! مثلاً قرار است اینترنتی چیزی سفارش بدهیم ، به فروشگاهی برویم و خرید کنیم یا لیست خرید بنویسیم، لباسها را اتو کنیم ،به کسی زنگ بزنیم و یا پول شارژ ساختمان را پرداخت کنیم.
اغلب این کارهای ریز و درشت سریع انجام شده و ما میدانیم که باید چه کاری برای پایان دادن به آنها انجام دهیم، برای پایان دادن به این کارها حتماً باید اقدام کنید. در اولین فرصت همین الان یا یک ساعت بعد، اما هرگز آنها را به تعویق نمی اندازیم! چون این کارها به طور مداوم در حال تولید شدن هستند. حتماً در طول روز باید زمانی را به انجام آنها اختصاص بدهیم و سعی کنید این زمان از زمانهای پربازده شما نباشد چون این کارها معمولاً سطحی بوده و انرژی خیلی زیادی نیاز ندارند.
دسته ی سوم: کارهای بلند مدت با مهارت!
این کارها معمولاً شامل اهداف و کارهای بلندمدت هستند، برای انجام این کارها میدانیم که باید چه کنیم و راه و روش کار برای ما کاملا روشن است. مثلاً قرار است زبان فرانسوی یاد بگیریم، میدانیم چه منابعی لازم است ، چه کلاسی باید ثبت نام کنیم و چه کارهای دیگری باید انجام دهیم! قطعاً چندین کار از این دسته در لیست شما وجو دارد که بایستی آنها را نسبت به هم اولویت بندی کرده و متعهد شوید برنامهای که تنظیم کرده اید در زمان خود انجام دهید.
دسته ی چهارم:کارهای ناشناخته!
این کارها معمولا شامل ایده ها ، آرزوها و برخی اهداف هستند که برای آنها راه روشنی وجود ندارد ولی دستاوردهای خاص و بزرگی را به ما میدهند، برای این دسته از کارهانیز بایستی مانند دسته ی قبل برنامه ریزی کنیم ، اما این برنامه ریزی برای اقدام نبوده و در زمان مشخص شده باید به جستجو ، تحقیق و پرس و جو درباره ی روش انجام آن کارها بپردازیم. مثلا شما علاقه دارید یک کتاب بنویسید، نمی دانید باید از کجا شروع کنید؟ روش انجام این کار چطور است؟ گرفتن مجوز ها و اقدامات قانونی آن به چه صورت است؟ ابتدا باید متن کتاب را نوشت یا مقدمه و خلاصه آن را؟ بهترین منابعی که می توانید از آنها در نوشتن کتاب خود بهره ببرید چه منابعی هستند؟ و انواع سوالات و ابهامات دیگر! در انجام این کارها ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده و یا چالش هایی رخ دهد، پس حتما توجه داشته باشید در زمان بندی انجام تحقیقات زمان کافی را برای این کار در نظر بگیرید.
پس از انجام تحقیق و جستجو این کارها به یکی از دسته بندی های یک یا سه منتقل خواهند شد. اگر بعد از تحقیق روش انجام کار واضح شده و توانایی کسب مهارت های لازم و انجام کار وجود داشته باشد به دسته ی سوم منتقل شده و اگر پس از تحقیقات متوجه شویم این کار با چیزی که در ذهن ما بوده متفاوت است و نمی توانیم آن را انجام دهیم بایستی به دسته ی اول منتقل شده و از ذهن ما حذف شوند!
بر اساس این چهار دسته بندی، تمامی افکار ، ایده ها و کارهای نیمه تمام یک به یک بررسی شده و تصمیمات لازم جهت انجام آنها گرفته خواهد شد.پس از انجام این مراحل فقط کارهای مهم، ضروری و اولویت دار طبق برنامه ریزی مشخص شده در ذهن ما باقی مانده و به راحتی در مدت زمانی که مشخص کرده ایم آنها را انجام خواهیم داد.
با سپاس از همراهی شما
دیدگاهتان را بنویسید